onsdag 23 november 2016

FERRERO ROCHER PRALINES

PRALIN SÄSONGEN BÖRJAT PÅ ALLVAR!


Hej där! Då var det onsdag igen! Så fort denna vecka har gått, det är redan dags att planera helgens mat! Är det bara jag eller visst känns det som man kämpar mot klockan efter jobbet? Man försöker klämma in så mycket som möjligt innan det blir mörkt, nästan som en löplopp! Startskottet börjar när jag stämplar ut! Haha! Nä det är nog bara jag!

Jag har inte detta bak- och bloggande som jobb - men det hade varit kul om det var så men så är det inte, önska måste man få! Jag har ett vanligt jobb där jag jobbar i dagsläget 100 %, måndag till fredag. Just nu inväntar vi stora förändringar på jobbet därför att vi ska byta lokal. Santa Maria har byggt ett nytt större centrallager och nu efter nyår är det meningen att vi ska komma igång där. Detta gör att vi har hög arbetsbelastning och ens tålamod testas dagligen. Jag och min man (vi jobbar ihop) kommer även att börja jobba skift och byta arbetsuppgifter efter att ha kört samma nu i 12-13 år! Med det sagt, här är det fullt upp och nya utmaningar väntas! Kan bli kul, vi får väl se!

Jag brukar variera mitt bakande men nu är det svårt att inte låta bli att göra lite extra godis och praliner så brownie och tårtor får backa ett steg!

Jag är löjligt förtjust i Ferrero Rocher och jag måste avslöja en liten hemlighet. Jag brukar faktiskt köpa en förpackning varje gång jag veckohandlar för att äta nåt gott i bilen sen! Haha! Det är sant! Så jag tänkte varför inte göra en i pralin form?! Men inte en kopia av orginalet utan en egen variant? Det blev Ferrero Rocher Pralines! Så god! Kul smak och konstistens med nötter och nutella i fyllningen! Jag halverade receptet och fick ut 9 stora och det är nog inga problem att frysa in bollarna innan du doppar dem i chocklad, bara du tinar upp den i tid sedan!

Varför inte baka dem till helgens Adventfika? Både goda och lätt att göra! Plus det blir många!




FERRERO ROCHER PRALINES
200g mjölk choklad
0,6 dl vispgrädde
1 msk smör
0,5 dl Nutella
45 g hasselnötter, grovhackade

Fyllning
1 dl Nutella

Garnering
400 g mörk choklad
2-3 msk hasselnötter, grovhackad

Gör så här:
Klicka ut små bollar, en halv tesked med nutella på en tallrik. Ca 18 stycken. Ställ i frysen så att de stelnar.

Grovhacka nötterna och lägg dem i en skål, ställ åt sidan. Hacka mjölkchokladen och värm den tillsammans med grädden i en djup skål i mikron i intervaller, 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält. Blanda väl innan du tillsätter smöret, rör om till det har smält. Tillsätt Nutellan och blanda väl. Lägg sist i de grovhackade nötterna och platta till det så stelnar det fortare i kylen! Det tar ca 1 timme.

Täck en bricka med bakplåtspapper och ta ut både nutella dropparna från frysen och choklad blandningen. Ta ca 1 matsked fyllningen och forma den till en boll, gör ett hål i den och tryck ner en nutella droppe. Forma sedan försiktigt den till en boll igen och ställ den på brickan. Ställ brickan i frysen sedan i ca 15-20 minuter. 

Garneringen - Hacka chokladen och värm den i mkron, se ovan! Doppa en boll i taget i chokladen och låt dem gärna mellan landa på ett galler innan du ställer dem på en bricka med bakplåtspapper. Ställ i kylen för att stelna, ca 10 minuter. Hacka nötterna och ta den chokladen som blev över när du doppade bollarna och häll det i en spritsel och spritsa på varje boll, strö lite hackad hasselnötter på. Förvaras i burk med lock i kylskåp.



Jajmän du ser rätt, det är nutellan som sipprar fram där i mitten! MUMS!


Jag blir så glad när ni bakar härifrån men jag blir extra glad när jag får ta del av era fina bakverk också! Här har @kreaktiva_fia bakat Cinnanom Bun Fudge härifrån bloggen! Så fina! Tagga mig så jag kan få ta del av de ni har bakat! @arstidsboden_ på instagram och @årstidsboden_ som hashtag!


Andra förslag som ni kan baka till helgens Adventfika är dessa Two Layer Easter Truffles! Smakar precis som jul trufflar utan ägglikör! Receptet finns i länken nedan:



Eller varför inte slå på stort och göra dessa Saffrans Tryffel Pralinen?! Min absoluta favorit pralin!
Receptet i länken nedan:



Helt ofattbart att det faktiskt fortfarande växer i min trädgård! Dessa 1 årsblommor kämpar på! Så hemskt öde för dem snart....aldrig får de chansen att blomma!


Jag tycker det är dags att presentera ytterligare en kanin som finns i min kaninfamilj! Brolle heter han och är den näst största jag har! Visst är han vacker?! Så stor och ståtlig! Han räddade jag från slakt i sommras från sin uppfödare då hon tar skinn från sina! Hemskt men just denna ras är väldigt vanligt som köttkanin, tråkigt för de är så snälla och sällskapliga! Ett sånt här trevligt bemöttande får jag varje morgon av min älskling! Morgonens Ögonblickskort!



Enligt min massör så har jag fått en lättare musarm som kan bero på min ovana av bloggande! Hon rekommenderade att jag skulle ta det lugnt men det vill jag inte, får se til att stretsa lite extra bara! Jag är envis, jag har sprungit bort 2 hällsporrar! Haha!

Ha en fin dag!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar