fredag 25 november 2016

CHOCOLATE SAFFRON TRUFFLE GINGERBREAD TART

HÄRLIGA FREDAGEN ÄR HÄR!

Hej,hej! Det är nåt speciellt med fredagar, man t.o.m vaknar med ett leende, inget är jobbigt och livet är bra gött! Idag vill jag att jobbdagen ska gå extra fort för efter fredagsfysen är det fredagsmys med räkor, vin och ostar med mina älsklingar! LÄNGTAR!

Det känns lite overkligt med första advent på söndag för denna höst har bara sprungit iväg! I år är jag mer förberedd med julpyntandet än förra året som det gjordes samma dag och det var inte kul! Hälften av adventstakarna fungerade inte och det blev en stressvända att köpa in nya glödlampor! Jag har bara belysningen på utsidan kvar men det fixas på lördag! JULFINT I MITT HUS!

Vi har som tradition att ha adventsfika varje fredag fram till jul på jobbet! Denna fredag stod jag och min första provsmakare @thereseskantze för fikat! Tessan bjöd på himmelskt goda mini saffran- och apelsin biskvier doppade i mörk choklad! Nu är det färdigbakat till henne för hon är så grymt duktig själv! Haha!

Själv ville jag också bjuda på nåt riktigt juligt och det blev det verkligen! Det blev ett eget litet hopkok med alla julens favoriter! Chocolate Saffron Truffle Gingerbread Tart! MUMS! Även om det är starka smaker för sig så tyckte jag att de gifte sig tillsammans! Med detta sagt hoppas jag ni testar att baka den för ni kommer inte bli besvikna!


CHOCOLATE SAFFRON TRUFFLE GINGERBREAD TART
Botten
270 g pepparkakor
75 g smör, smält
1 ägg

Fyllning
200 g mörk choklad, hackad
1,6 dl vispgrädde

Saffranstryffel
0,5 dl vispgrädde
0,5 msk smör
165 g vit choklad, hackad
1 pkt saffran
1 nypa strösocker

Marshmallowfluff
2 äggvitor
några droppar citronsaft
1,8 dl strösocker
1,2 dl ljus sirap
0,5 dl vatten
1 nypa salt
1 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Botten - Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Krossa pepparkakrna, gärna i en mixer och häll det i kastrullen med det smälta smöret. Tillsätt ägget och rör om. Klä en springform 18 cm i diameter i bakplåtspapper i botten. Grädda mitt i ugnen i 15 minuter. Låt svalna helt innan du fortsätter.

Fyllning - Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden i mikron i intervaller, 3*25 sekunder och rör om lite då och då men lämna det aldrig. Blanda allt ordentligt innan du häller det i pajskalet. Låt stelna i kylen i minst 2 timmar, det ska stelna på ytan. 

Saffranstryfffeln - Mortla saffranen tillsammans med sockret. Hacka chokladen och värm den i mikron i en skål tillsammans med grädden, smöret i intervaller, se ovan! Blanda i saffran och blanda allt ordentligt innan du häller det på den mörka chokladlagret. Låt stelna i kylen i minst 1 timma innan du fortsätter.

Marshmallowfluff - Vispa äggvitorna hårt i en matberedare tillsammans med citronsaften. Den ska bli vit och fluffig och få vita toppar!

Gör sockerlagringen under tiden den vispar. Blanda socker, sirap, vatten och salt i en kastrull. I ett snabbt uppkok, sänk till medelvärme och koka till 115 grader. Använd termometer. Bubblar det för mycket, lyft kastrullen och sänk graderna lite. OBS! Passa hela tiden!

Häll den varma blandningen i en tunn stråle i marshmallowfluffet, sänk hastigheten på maskinen till låg hastighet. Höj sedan till medelhastighet och vispa i 7 minuter till. Tillsätt vaniljpulvret och vispa till det snabbt. Spritsa ut marshmallowsen i spritspåse på saffranslagret.



Måste säga att den ser väldigt julig ut! Tänkt dig själv denna på glöggbordet OCH julmusiken i bakgrunden!


Om ni ännu inte är övertygade att göra denna så kommer här tre till anledningar:

- räcker till många
- snabb att göra, tog mig ca 2,5 timme att göra med tid för stelning
- lätt skuren för att få perfekta bitar
- å WOW faktor!


Vill du gå all in till söndagens advents frukost så varför inte göra dessa smarriga Julbaguetter av dinkel!?
Recept i länken nedan:



Faller denna dessertpaj er i smaken och ni vill lägga till några nyheter till julens kakbord måste ni bara testa denna Chocolate Saffrpn Marshmallow Gingerbread Bar!
Recept i länken nedan:



Morgonens ögonblickskort: Förbereder kvällens brödbak! Så vi får nybakat frallor till lördagens frukost!


Äntligen fick vi igår hem det nya soffbordet som vi har väntat på att få i några veckor! Jag glömde läsa när jag beställde den att det var beställningsvara på 3-6 veckor men nu tänker jag inte på det för den passade så bra! Köpt på EKEBY möbler! Härligt utbud!


Ögonblicks kort nr 2 denna morgon - morgonens mysmys fika med en massa advent gott! Behöver jag ens skriva att Tessan är kaksugen?!


Ha nu en underbar dag fina du!  Unna dig nåt gott för det är ju ändå fredag!

/Helena





2 kommentarer:

  1. Går det att frysa CHOCOLATE SAFFRON TRUFFLE GINGERBREAD TART? ser sååå god ut!:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade den! Jag har inte provat att frysa och tina upp den och jag kan tänka mig att det finns en risk att chokladlagrena separerar sig i frysen...tyvärr!

      Radera