tisdag 22 november 2016

CHOCOLATE CARAMEL POTATOE CHIPS FUDGE

JULSTÄMMNING I HUSET!

Hej där! Hoppas din helg har varit bra och att du har fått en bra start på veckan! Min helg blev riktigt bra faktiskt, mycket gjort på "to do list" och energigivande trots att söndagens bak blev ett enda stort fiasko! Ja det blev så, inte planerat. Jag bakade en dessertpaj med 4 olika lager, jag tyckte att jag fick till dem men när jag skulle skära upp den senare kolappsade den! Jag brukar inte ta illa upp när jag misslyckas men i söndags höll jag på med den hela dagen så jag blev helt knäckt! Jag har inte kommit över det än! Haha!

Nog om det! Instagram fylls nu med fina bilder på olika julbak, saffransbullar och knäck men jag har lite svårt att börja med sådana bak för tidigt! Känns lite fel och så hinner jag tröttna på dem innan julen är här! MEN fudge kan jag göra hur tidigt som helst!

Jag vet inte om jag har nämnt det tidigare men både jag och min man är chipsomaner även sonen! Det är inte så att jag frossar i det men jag äter gärna det till helgen! Har du nån last?! Därför blev gårdagens fudge en blandnig av mina favoriter: Chocolate Caramel Potatoe Chips Fudge! Den blev lika god som den låter!


CHOCOLATE CARAMEL POTATOE CHIPS FUDGE
400 g mörk choklad
1 burk kondenserad mjölk

Fyllning
2 dl Dulce de leche

Topping
ca 7 dl räfflad chips, valfri sort

Gör så här:
Täck en form 20*20 cm med bakplåtspapper, ända upp på kanterna. Hacka chokladen och värm den tillsammans med kondenserad mjölk i intervaller, 3*25 sekunder, rör om lite då och då men lämna den aldrig. Blanda allt väl innan du häller det i formen. Smeta ut Dulce de lechen på och swirla sedan med en sked så att allt blandats slarvigt. Jämna till ytan. Krossa chips på, tryck ner lite lätt några. Låt stelna i kylen i minst 3 timmar, gärna över natten. Täck med plastfolie efter ett tag så att det inte blir en hinna på. Förvaras i burk med lock i kylskåp.


"3 av mina cravings i samma kaka!"



Kladdigt ska det vara! Jag gör alltid mina fudge dagen innan så att den får god tid på sig att stelna. Ibland får man ha lite tålamod!


Så här såg det ut hemma hos oss mig i helgen! Tapetsering! MEN de flesta tapeterna är Easy Up nuförtiden så ett tapetseringsbord behövs inte men det visste vi inte innan vi köpte ett! Det fick bli ett avlastningsbord istället! Haha!


En liten smygtitt på hur väggarna ser ut i mitt löprum/garderob! Fina va?! Grönt är min favoritfärg! Inte alls så stirriga som de ser ut, jag störde inte på dem när jag sprang i söndags så det är ett bra betyg!


Ett annat roligt recept som finns här på bloggen
är dessa: Chocolate Peanutbutter Crunchy Squares! Receptet i länken:



Förra årets favorit julfika var denna Chocolate Caramel Peanutbutter Swirl Gingerbread Tart! Varför inte baka den till första advent nu i helgen? Både lätt att göra och med få ingredienser! Recept i länken nedan:



Ja, jag gjorde det! Smygstartade julen i helgen! Kunde inte låta bli! Jag hade tid då och då kändes det faktiskt inte jobbigt att göra det, jag t.o.m tvättade fönsterna! Julmusiken var på och jag bakade Mördegskakor med grönmögelost! Receptet på dem kommer senare i veckan! Helgens ögonblickskort! Det blev riktigt mysigt trots halva väggar som är tapetserade!

 Vilken härlig mysmånad det kommer att bli  nu i jultid!


Ha nu en riktigt fin tisdag! Och smygstarta Julen du med! Det är ju så kort tid den varar!

/Helena  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar