torsdag 14 januari 2016

STICKY COOKIE DOUGH BUNS

BRRRR...KALLT!
Godmorgon alla fina! Nu får det väl räcka, nu har det väl varit kallt tillräckligt?! Jag flyttade inte från Norrland för detta vädret! Nej tack! Ihelgen blir det nog brasa i kaminen både morgon och kväll!

Den här tiden på året är magisk för mig! Det är då som vi beställer gamla favoriter och nya fröer! Det är nu min trädgård börjar ta form! Jag är som ett barn på julafton! Det finns så mycket nya och olika sorter som jag vill testa! Jag kan sitta i timmar och söka runt! Jag vill odla allt! Haha! Det är tur att jag har en stor tomt och en man som har samma intresse - att bli självförsörjade så mycket det går!

Igår beställde jag den andra omgången till växthuset och till helgen ska jag beställa sånt som jag ska odla på friland! Jag sa ju att jag hade många intressen! Denna blogg handlar ju om mitt liv på landet och just nu så är det detta som är prio, hoppas jag kan inspirera även där!

Tidigare så bakade jag med Cookie Dough och frös in halva satsen! Igår så fick jag användning av dem! Det blev en Sticky Cookie Dough Buns! Jag har inte varit så förtjust i att baka bullar tidigare, varför vet jag inte men jag har börjat att baka det mer och har faktiskt lärt mig att gilla det! Plus om det blir över så äter gärna mina kära höns upp dem! INGET går till spillo hos mig!

Jag må vara en Brownielover MEN denna butterkaka är bland det godaste jag har ätit på länge! Så saftig och smakrik! Jag planerar redan på att göra en ny sats tills svärfar kommer på besök! Såklart man vill bjuda på nåt gott då!

Jag använde mig av en 18 cm springform men receptet är till för en 24 cm springform! Ni måste bara testa att baka dem för smakerna som kakan får av Cookie Dough är oslagbar!


STICKY COOKIE DOUGH BUNS
Deg
2 1/2 dl mjölk
25 g jäst
3/4 dl strösocker
75 g smör, rumsvarmt
6-7 dl vetemjöl


Cookie Dough
1,2 dl smör
1,6 dl strösocker
1,2 dl farinsocker
2 msk mjölk
1,2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1,2 dl mörk choklad, hackad

Fyllning
75 g smör, rumsvarmt
2 msk kanel, malen
2 msk strösocker
1/2 sats Cookie Dough

Garnering
25 g smör, smält

Frosting
3 dl florsocker
1 tsk vaniljpulver
2-3 msk mjölk


Gör så här:

Cookie dough - Hacka chokladen och ställ åt sidan. Vispa ihop smör, socker och farinsocker i ca 3 minuter.


Häll sedan i mjölk och vaniljsocker och blanda ordentligt. Ha sedan i vetemjölet och salt och vänd till sist i den hackade chokladen. 



Rulla Cookie Dough degen till runda halvstora bollar, ca 16 stycken.




Butterkaka - Värm mjölken till 37 grader och häll den över jästen. Tillsätt salt, socker och mjöl lite i taget. Arbeta till sist i smöret i degen och knåda den i maskin i 5 minuter eller 10 minuter för hand.

Låt degen jäsa under bakduk i 45 minuter. Kavla ut degen till en rektangel, ca 25*50 cm.

Fyllning - Bred ur smöret på degen och strö över kanel och strösocker. Smula sedan över Cookie Dough. 


Spara lite så att du kan göra några bollar att trycka ut emellan bullarna i formen!
Rulla ihop degen från långsidan. Skär rullen i 10 lika stora bitar.
Ställ degbitarna med snittytan uppåt i en smord form med löstagbar kant, ca 18 cm i  diameter.Tryck ner några små runda Cookie Dough bollar emellan! 


Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 minuter.


Sätt ugnen på 200 grader. Grädda kakan mitt i ugnen i 25-30 minuter. Smält smöret till garneringen under tiden kakan gräddas. Mät upp florsockert, vaniljpulvet och vattnet, blanda väl. Pensla på smöret på butterkakan direkt efter du tar ut den från ugnen! Låt den svalna innan du garnerar den med florsockerbladningen!


Visst är det läckert när man ser Cookie Dough bryta igenom?! En bulle och Cookie dough i samma kaka ser man inte varje dag! 


Skriver du dagbok? När man var liten och innan alla fineser på telefonerna fanns, skrev nästan alla det eller hade en Tidkalender! Men gör någon det fortfarande?! Jag gör det faktiskt! Man måste nästan göra det när man har trädgård så man kan hålla koll på alla planteringar! Min lilla bibel som följer med mig överallt!



Nu när det är så kallt måste man göra vinterfint i hönsens utegård! Jag brukar fylla dem med halm så att de kan ligga på nåt torrt och så håller de värmen lite bättre! Har man hö så blir det lätt att man drar till sig möss och råttor och så möglar de lättare! De verkar supernöjda och jag får ägg även på vinter! NÖJD HÖNSMAMMA!


Min trädgård i växthuset må vara i full gång men i mitt köksland dröjer det nog ett tag....jaja man kan ju inte få allt på en gång! MEN snart! Så här ser mitt köksland ut men iår ska jag utöka det så jag får plats med mer! Den resan får ni gärna följa med på här på bloggen!


Dagens Ögonblickkort från min frösådd blir såklart min chili! Äntligen har de börjat att titta upp också! Man både är/blir smått nervös när man frösår dem, eftersom det är så pass lång grotid! Nu är det bara att tuta och köra och plantera de andra fröerna på lika sätt i samma typ av jord! REN LYCKA!


Ha nu en fin dag och försök trots att det är kallt att njuta av en ännu fin vinterdag! Vad gör du för att lätta upp vintermörkret?!

/Helena










4 kommentarer:

  1. Hej Helena och tusen tack för alla recept!!
    det står 2 gånger i beskrivningen att man ska grädda kakan.
    Ännu en gång tusen tack!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där var du snabb! Haha! Det är fixat jag och bloggen är inte helt kompatibla idag men nu är vi vänner igen!

      Radera
  2. Hej Helena! Älskar din blogg, jag tänkte bara säga att jag har länkat till dig som en av mina favoritbloggar på min blogg http://nouw.com/sofiasaidit . Hoppas det är okej! Ett annat tips är att flytta din blogg till Nouw där det är lätt att tjäna pengar på bloggen, då du måste få en hel del besökare varje dag. Kramar på dig och tack för all goda recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Trivs bra som det är nu eftersom jag inte gör detta för pengarna! Fin blogg du har!

      Radera