tisdag 12 januari 2016

CHOCOLATE CARAMEL POPPY SEED LEMON SMORES SHORTBREAD

GOD FORTSÄTTNING OCH MITT TRÄDGÅRDSÅR HAR BÖRJAT!
Hallo där fina du! Nu vänder det och blir ljusare för varje dag och energin börjat att laddas upp igen! HÄRLIGT!

Nu var det ett tag sedan jag skrev men annat har kommit i vägen och jag har helt ärligt inte haft lust! Så är det när man har många strängar på sin lyra! Jag älskar mitt instagram konto @arstidsboden_ men jag kände att grundtanken med den försvann, då det bara blivit smarriga choklad As (inte för att det är fel heller!)! Jag vill ju hitta tillbaks och få den att bli lite mer personligare och allsidig, så att det matchar bloggen mer! Jag öppnade t.om ett annat konto nu i dagarna men tiden räcker tyvärr inte till för detta!

Januari månad är lätt en sån där månad då det inte händer så mycket och det känns som om att tiden står stilla MEN som trädgårdsnörd är de ganska fullspäckad! Man ska beställa fröer, fröså och planera vårens sådd!

MAN VILL NÄSTAN ATT TIDEN SKA STÅ STILL MEN ÄNDÅ INTE! MAN VILL JU KOMMA IGÅNG MED DEN DÄR TRÄDGÅRDEN SOM MAN HAR DRÖMMT OM HELA VINTERN!

Mitt tvåfika i söndags blev Citron- och Vallmokakor! Super goda men jag kände för att spica upp dem lite så det blev Chocolate Caramel Poppy Speed Lemon Smores Shortbread! En enkel småkaka alltså! Haha! Riktigt god och fick godkänt av övriga familjemedlemmar! Vill man inte göra marshmallowsen själv så finns det färdigt att köpa i affären!


CHOCOLATE CARAMEL POPPY SEED LEMON SMORES SHORTBREAD

1/2 dl citronsaft
100+ 100 g smör, rumsvarmt
5-6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 dl strösocker
1 stort ägg
 2 msk rivet citronskal
1 1/2 msk blå vallmofrön

Garnering;
1 dl strösocker
1 msk rivet citronskal
1 msk blå vallmofrön

Marshmallowsfluff
2 stora äggvitor
några droppar citronsaft
1,8 dl strösocker
1,2 dl ljus sirap
0,5 dl vatten
1 nypa salt
1 tsk vaniljpulver

Lager
0,5 dl choklad Dulce de leche

Gör så här;
Sätt ugnen på 200 grader. Värm citronsaften i en kastrull. Lägg i 100 g smör och låt smälta. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en annan skål.

Vispa 100 g smör och socker med elvisp. Blanda ner ägg och citronsmör. Vispa tills smeten blir ljus, ca 2 minuter. Blanda ner citronskal, mjölblandningen samt vallmofrön.

Garnering; Blanda socker och citronsaft till garnering. Rulla små bollar av degen och rulla dem i citronsockret. 

Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem lite lätt.
Grädda kakorna mitt i ugnen ca 10 minuter, till kanterna får färg. Lägg dem på galler och låt kallna.


Marshmallow - Vispa äggvitorna och citronsaften i en matberedare under hög hastighet. Den ska bli vit, luftig och få toppar! 

Gör sockerlagringen under tiden den vispar! Blanda socker, sirap, vatten och salt i en kastrull. I ett snabbt uppkok, sänk till medelvärme och koka till 115 grader. Bubblar det för mycket lyft kastrullen och sänk graderna lite. Passa hela tiden! OBS! Det är varmt, aktas för små barn!

Häll den varma blandningen i en tunn stråle i marshmallows blandningen, sänk hastigheten på maskinen till låg hastighet! Höj sedan hastigheten till medel och vispa i 7 minuter. Tillsätt vaniljsockret och vispa igen så att det blandats. 

Para ihop två jämnstora kakor, spritsa ut marshmallow och choklad dulce de leche och tryck sedan den andra kakan lätt på! Flambera marshmallowsen är valfritt!



MUMS! JAG ÄLSKAR kakor som är "over the top"! Vem gör inte det?!


Jag och min gubbe ÄLSKAR att laga mat och vara i köket tillsammans! Tyvärr så har det inte blivit att jag har delat med mig av recepten men nu är det ändring på det! Jag gillar att experimentera lika mycket när jag lagar mat som när jag bakar! Hoppas jag kan inspirera er även på den fronten!

Denna tid på året är jag sjukt sugen på soppor och grytor! De är så gott och värmer upp en frusen prick som jag! Söndagens middag blev Saffrans Linssoppa med Dragonaioli och rödbets- och fetaost baguetter att toppa med! Älskar allt som är vegetariskt! Varför har jag inte testat ännu mer av dessa rätter tidigare?!

Tyvärr så är inte receptet på dessa rödbets- och fetaostbagutter med! Trodde faktiskt att de fanns på bloggen sen tidigare! Jag lovar att flika in dem senare!


SAFFRANS LINSSOPPA MED DRAGON AIOLI
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
0,5 tsk chili
1 tsk färsk ingefära
2 morötter
1 squash
olivolja
0,75 dl röda linser
0,75 dl gröna linser
i burk krossade tomater
7 dl vatten
1 tsk gurkmeja
1 msk grönsaksbuljong
1 dl grädde
1 g - 2 pkt saffran + tsk strösocker att mortla ut saffranet med

DRAGON AIOLI
2 äggulor
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk dijonsenap
2 dl olivolja
1 vitlöksklyfta
några droppar citronsaft
2 msk fryst dragon
salt och peppar

Gör så här:
Hacka lök, vitlok, chili och riv ner ingerfäran. Skala och tärna morötterna. Skölj och skär squashen i halvmånar. Fräs allt tillsamman i en gryta med olja. Tillsätt de skölja linserna, halva mägden vatten, gurkmeja, grönsaksbuljong och grädde. Stött saffran tillsammans med i tsk socker. Tillsätt i soppan. och puttra på låg värme under lock i 20-30 minuter. Tillsätt extra vatten om det behövs. Rör om lite då och då, krydda med salt och peppar.

Örtaioli - Lägg äggulorna, vitvinsvinäger och dijonsenap i en bunke. Mixa med en mixer och häll olivoljan försiktigt där i med en tunn stråle. Den är färdig när aiolin har blivit tjock! Tillsätt vitlök, citronsaft och kryddorna.

-
Längtar så mycket till när jag kan skörda mina egna rödbetor igen! De smakar så mycket mer än de i affären! Bjuder här på en bild från förra sommaren!


Så glad jag blev när jag fick äran att se denna smarriga choklad bakelse på mitt instgram flöde igår! @sarasbakblogg är det som har gjort dem! Så fina! Hur hamnar din bild här på min blogg? Du bara bakar nåt härifrån och taggar mig på instagram!


Så här ser det ut hemma hos mig just nu! Det lilla växthuset lyser upp som en sol över min gård! Där inne växer det och frodas! Häromdagen när det var så kallt, -13 grader, var det +4 grader i lilla växthuset och +26 i fråsåddväxthuset! En galen diff på temperatur!


Först ut att fröså iår är: pelargoner, chili, paprika och kronärtskocka! Här på bilden har vi en pelargon! Se så tjocka blad den får och så stark de ser ut att vara bara av att få den rätta miljön! Förra årets så fråsådde jag inne i huset och då rann de bara iväg och blev veka!


En olycka kommer sällan ensam....först så förlorade jag min fina höna Atrid sen så blev tyvärr min trogne vän Baloo akut sjuk och hans liv gick inte att rädda! Usch! Livet är bra hårt! Vem ska nu skutta fram i trädgården och få mig att fälla kroken på mig själv?! Han kommer att bli ihågkommen länge! Sov gott min fina stilliga Baloo! Han älskade att bli svalkad av vatten när det var för varmt i solen på sommaren! Jag fick 4 fina bebisar av honom och de har hans personlighet! Nu får han skutta fritt i himmelen! KÄRLEK!


Min lilla dröm den här sommaren är att få ett sånt stort överflöd av grönsaker och ägg att jag kan spika upp ett litet stånd längs vägen....! Drömma får man väl?!


Vår för mig är nya snittblommor på bordet nästintill varje vecka! De lyser upp tillvaron! Se så fin denna veckans bukett är! Härliga färger!


Ha nu en underbar tisdag! Kanske göra denna goda soppa till kvällens middag?! Själv så ska jag ikväll beställa min andra omgång av fröer och detta krävs det ett gott glas vin till! 

/Helena














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar