söndag 23 augusti 2015

GOOEY PEANUTBUTTER CHOCOLATE CARAMEL OREO ICECREAM CAKE




UTVILAD!
Godmorgon alla fina! Vilken helg vi har fått! Om mitt instagram flöde stämmer så har det varit en riktig kanonhelg med både värme och sol för alla! HÄRLIGT!

Min son var hos kompisar igår så jag hade en massa ensamtid! Det blev både solning, bak och lite trädgårdsarbete såklart!

Vi bestämde för att flytta vaktelbebisarna igår till de andra djuren. Så länge de har värmelampa så kan de vara utomhus i förrådet plus att det är ju så varmt ute nu också! Det var det bästa beslut vi kunde göra! Det är första natten på hela vecka jag har sovit bra!

Det enda jag var sugen på att baka igår var glass och så blev det! Det blev Gooey Peanutbutter Chocolate Caramel OREO Icecream Cake! Och jag ångrar inte en sekund att jag gjorde den! Så god den blev! När man vispar färdig glass och fryser in den igen blir det nästan en mjukglass konsistens på den! Så gott! 

Detta blev vår dessert efter grillningen igår kväll i kvällssolen! Riktigt mysigt var det faktiskt, jag delade upp en bit sedan så små åt vi ifrån den! KÄRLEK!


GOOEY PEANUTBUTTER CHOCOLATE CARAMEL OREO ICECREAM CAKE

Skal
75 g smör, smält
200 g (1pkt +1/3) OREO Kex

Fyllning
1 liter vanilj glass
320 g jordnötssmör

Garnering
0,5 burk (2 dl) choklad dulce de leche (alt kolasås)
2 dl Marshmallowsfluff på burk eller egengjord

Topping
ca 10 OREO kakor, delade

Gör så här:
Smält smöret och krossa Oreo kakorna i en mixer, blanda smöret med kaksmulorna. Täck en form, 18 cm i diameter med bakplåtspapper i botten. Fördela Oreosmeten på botten, även en bit upp på kanterna. Mixa glassen tillsammans med jordnötssmöret i en bunke med elvisp. De ska bara blandas samman!

Fördela glassen på Oreoskalet och låt den stelan i frysen i minst 6 timmar eller över natten. Täck gärna formen med en plasthätta så att inte glassen får en hinna över sig! 

Fördela choklad Dulce de lechen på, sedan Marshmallowsen. Toppa sedan med de delade OREO Kakorna! 



Visst är den vacker?!


Yes det blev brödbak igår också trots värmen! Både baguetter till grillningen och bröd till djuren! Det är sjukt vad degen jäser när det är så här varmt! Haha!


Jag visste inte riktigt vad vi skulle ha till grillningen igår men potatis var jag inte sugen på! Det blev en kompott med en massa tomater från växthuset tillsammans med andra grönsaker plus hemmagjorda krutonger! Riktigt gott faktiskt! 
Gårdagens ögonblick!


Ha nu en underbar söndag vad ni än hittar på! Baka eller ät nåt gott, det ska jag göra!

/Helena

2 kommentarer:

  1. Tredje gången gillt! Har skrivit några kommentarer som ej lyckats bli synliga. Jag är glad att du är tillbaka för jag har verkligen saknat dina underbara recept.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du inte gav upp, den är lite dum kommentarsfältet men men. ...Tack och välkommen tillbaka!

      Radera