onsdag 19 augusti 2015

CHOCOLATE CARAMEL S`MORES BAR

SOLSTING!
Mitt i veckan! Det känns faktiskt lite orättvist att det är så fint väder nu med tanke på hur vädret har varit annars på sommaren! Det är väl nästan ingen som kan njuta av den nu, alla är väl igång med både jobb och skola?!

Jag kämpar med mina eftermiddagslöpningar efter jobbet men det är tufft faktiskt, man får nästan ont i huvudet efteråt! Men om jag ska få äta och dricka gott så måste man röra på fläsket! Haha!


Jag försöker sträva efter en bred variation med recept här på bloggen, med alltifrån avancerade till sista minuten recept! Visst låter det bra?! Ok att nästan alla innehåller choklad men vem gillar inte det?! Choklad, brownie och Amerikanska bakverk är min stora last i livet!
That`s me!

Igår blev jag faktist själv förvånad över hur fort det gick att baka gårdagens dessert och hur god den blev! Den fick ett riktigt högt betyg av min son! Det blev Chocolate Caramel S`mores Bars! Smaken på cookiesen påminner om kolasnittar och den goda smaken det ger med marshmallows, dulce de leche och choklad är nästan obeskrivlig! Den är nästan godast nybakad då chokladen fortfarande är smält!

Varning! Beroendeframkallande!


CHOCOLATE CARAMEL S`MORES BAR
80 g smör, rumsvamt
1,6 dl farinsocker
1 litet ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bikarbonat
1 nypa salt
2 dl vetemjöl
2,4 dl havregryn
150 g marshmallows fluff på burk (eller egengjord)
0,5 dl Dulce de leche (alt. kolasås)
1,6 dl chokladknappar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form: 20*20 cm i diameter i bakplåtspapper, ända upp på kanterna! 

Vispa smöret och farinsocket fluffigt ca 1 minut med elvisp. Tillsätt ägget, vaniljpulver, bikarbonat, salt och vispa igen så att det blandats. Tillsätt till sist mjölet och havregrynen. Vispa så att havregrynen blandats ordentligt med degen! Den ska vara lite kladdig!

Dela degen och tryck ut halva degen i formen med händerna, fukta gärna fingrarna lite så går det lättare att trycka ut den!

Fördela Marshmallowsfluffet på skalet och sprid ut Dulce de lechen, strö till sist ut chokladknapparna. Lämna kanterna så att inte allt flyter ut under gräddningen! Kavla ut den andra delen mellan två plastfolie bitar.



 Lägg försiktigt på den på kakan i formen. Skär bort överflödig deg med en vass kniv! OBS! Kom ihåg att dra bort plastfolien! 

Grädda mitt i ugnen i 20 minuter. Låt svalna helt innan du skär upp den!



Får jag fresta med en bit?


Det är inte bara vi som njuter denna tid på året av årets skördar utan även djuren! Kaninerna och marsvinen får morötternas blast varje morgon och kväll, de är godis i deras ögon!
KÄRLEK!



Visst är de söta mina små bebisar?! Ikväll så flyttas de från garderoben i sovrummet till deras större bur! Det ska bli riktigt skönt för det har inte blivit mycket sömn för egen del! Det är som att bli föräldrar på nytt, nästan!


Denna vackra vy möttes jag av imorse när jag skulle göra morgonens sysslor med djuren! Så vackert! Klart det blir dagens ögonblick!


Ha nu en underbar onsdag alla fina och njut av solens underbara strålar!

/Helena



5 kommentarer:

  1. Bakade denna igår. Smaskigt! Hade nog blivit ännu bättre om jag haft marshmallowfluff i. Men pga brist på det i min närbutik (frågade pesonal om det fanns men han tittade på mig som om jag frågat om alien på burk) fick det bli vanliga marshmallows istället. Dessa typ försvann vid bakning men det var som sagt gott ändå! Måste göras igen :). Ha det gott! /Angela

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gjorde den men vad synd att dem inte hade fluff! Tyvärr så har marshmallows en tendens att smälta in i kaka till skillnad från fluffet. Ha en fin dag/ Helena!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    jag har gjort denna kaka ikväll. Tänkte bjuda på den på jobbet på torsdag men fluffet svälde i massor och tryckte sig igenom locket på kakan. Har jag tagit för mycket fluff då? Eller har du något annat tips. Jag har gasugn, vet inte om de kan Påverka.

    SvaraRadera
  4. Det är en S'mores så det ska tränga igenom och kladda! Det kan räcka med en liten spricka i kakan! Kul att du gjorde den och den kommer garanterat att gå hem på jobbet!

    SvaraRadera
  5. Tack så hjärtligt för hjälpen. Ska försöka mig på en ny omgång ikväll. Men då ska de nog gå bättre! :)

    SvaraRadera