onsdag 21 januari 2015

OREOCHOKLAD PAJ MED KOLA

MITT I VECKAN!
Godmorgon eller goddag alla fina! Onsdag redan och nu smyger sig helgkänslan på igen! Idag är det ju även lillördag så då får man väl unna sig något extra?!

Äntligen ligger det lite snö kvar på marken! Det är både fint och lyser upp mer på kvällarna! Men nu är det så att jag brukar vara en årstid före i huvudet, planeringsmänniska som man är! Haha!

Desserten som jag gjorde igår var nästan löjligt lätt OCH kräver ingen gräddning i ugnen! Endast 6 ingredienser! Passar perfekt på årets fattigaste vecka! Det blev en OREO Choklad paj med kola! Den blev så fin att jag gick loss med kameran lite!

-"Hur smakade den då?!"

Som en choklad och koladröm med ett krispigt OREO skal! Den lär jag göra om igen för shit vad god den blev....platsar lätt på top 10 listan! Haha!

TIPS!
  • Denna paj görs i en springform, 24 cm i diameter men om du vill ha höjd på kakan kan du göra som jag gjorde och använda dig av en 18 cm form. Kakan kommer att sätta sig och stelna ändå oavsett storlek!
  • Jag mixade Oreokakorna i en mixer, har du ingen då kan kan du ta en kavel och banka dem!

OREOCHOKLAD PAJ MED KOLA
Botten
250 g Oreo
75 g smör, rumsvamt

Kolafyllning
100 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl farinsocker
3/4 dl vispgrädde

Chokladtäcke
2 1/2 dl vispgrädde
350 g mörk choklad

Gör så här:



Botten - Krossa Oreokakorna i en mixer fint. 



Arbeta in smöret. 


Tryck ut degen i en smord form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ formen i frysen i 20 minuter.

Kolafyllning - 



Smält smöret i en kastrull och koka ihop farinsocker i ca 1 min.



Tillsätt vispgrädden och låt stå och småputtra i 8-10 minuter rör om då och då.



Fyll pajskalet med kolan. Låt stå i frysen igen i 20 minuter.



Chokladtäcke - Hacka chokladen grovt.


 Koka upp grädde i en kastrull. Ta kastrullen från plattan och häll i chokladen och rör om tills chokladen har lösts upp. 





Blanda ordentligt till en kräm och bred ut den på kolakrämen.



Låt stelna i kylen ca 2 timmar. 



Servera med glass eller vispgrädde.



Lika fin hel som uppskuren!



Så otroligt vacker kaka!


Till och med kanterna har stil...!


Tidningen Matmagasinet har en tävling på sitt instagram denna vecka om "vad har du i din lunchlåda?" Självklart vill jag vara med! Mitt bidrag blev gårdagens lunch: Tacopaj med tzatziki och sallad! Receptet efterfrågades och självklart delar jag med mig av det!



KÖTTFÄRSPAJ
Deg
1 1/2 dl vetemjöl, fullkorn
1/2 dl vetemjöl
100 g smör

Fyllning
500 g köttfärs
olivolja
1 gul lök
1 påse tacokryddmix
1 dl vatten
1 burk kidneybönor
4 biff tomater eller coctail
 salt och peppar

Garnering
1 burk cremefraiche, lätt
4 msk majonnäs
2 dl riven ost

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.

Mät upp mjöl och lägg i smöret, gärna i en matberedare. Arbeta snabbt ihop degen och kläm ut den i pajform, ca 24 cm diameter. Pricka skalet med en gaffel och grädde i 10 minuter. Ha gärna aluminiumfolie längst kanterna så åker inte kanten ner sedan under gräddningen!

Hetta upp en stekpanna med olivolja och bryn köttfärsen i ca 5 minuter. Skala och hacka löken och bryn tillsammans med köttfärsen i någon minut.

Tillsätt tacokryddan och vatten och låt koka i 5 minuter. Skölj bönorna väl och blanda ner i köttfärsen. Smaka av med salt och peppar.

Lägg köttfärsen i pajskalet. Hacka tomaterna eller lägg i dem hela om du har coctailtomater.

Blanda creme fraiche med majonnäs och fördela över tomaterna. Strö över osten. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter eller tills pajen har fått lite färg.  

LYCKA TILL!

Så glad jag blir när det dyker upp bilder på instagram med bakverk härifrån bloggen! KÄRLEK!

Igår så hade @thilanderemma gjort dessa fina: 



Mitt ögonblick igår blev faktiskt på jobbet! När en arbetskamrat hade "gömt" undan en av mina kakor till ett senare tillfälle!
 SÖT DU ÄR TESSAN!


Jag kände mig extra snäll igår och delade faktiskt upp mitt fika på jobbet till alla avdelningar! Alla ska få smaka på mina bakverk! LYCKA!


Jag kunde inte låta bli och flika i en bild på mina sötnosar!
MITT KVÄLLSMYS!


Jag bakade även bröd i går! Ett par franska dinkelbröd! MEN jag glömde faktiskt av att skriva upp det, så receptet på det kommer imorgon! SLARVIGT AV MIG!

"Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge!"


Bilden på mig igår efter mitt löppass säger väl allt! TOTAL LYCKA ATT ÄNTLIGEN RÖRA PÅ SIG IGEN!



Gör det du älskar och älska det du gör!

/Helena






10 kommentarer:

  1. Den där Oreokakan måste ju testas! Gud va läcker :))
    / Monckan

    SvaraRadera
  2. Om jag bakar Oreo kakan dagen innan den ska ätas, ska den förvaras i frysen då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bättre att ha den i kylen. Lycka till

      Radera
  3. Kan man byta ut oreon mot någon annan kaka eller vanlig digistivekex med typ karamellfärg i (ex rosa)? ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut den ska ju ändå inte bakas i ugn! Lycka till!

      Radera
  4. Ser underbart god ut. Finns receptet på Chocolate Peanutbutter Crunchy Squares också på din hemsida???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Den ligger i bloggarkivet 14/1-15 , lycka till!

      Radera
  5. Oreokakan var fantastisk! Jag hade på lite flingsalt på kolan, blev en väldigt god brytning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Älskar också kola med salt på!

      Radera