onsdag 3 december 2014

SAFFRANSTRYFFEL

SLARVMAJA!
Det är nästan lite sjukt hur OK det känns att göra godis och praliner nästintill varje dag eftersom i somras hade man ingen tanke på det! Det är ju till er fördel för då får ni en massa smarriga godisrecept som ni kan välja mellan här på bloggen! Nästan som min julklapp till er! KÄRLEK!

Jag skriver hela tiden i mina pralinrecept att det är viktigt att hålla koll på chokladen när du värmer den i mikron men jag tror att jag blev lite hemmablind igår för jag lyckades bränna den själv! Ha,ha! Gör om gör rätt!

Jul för mig är julstjärnor, julgran, vörtbröd, glögg och saffrantryfflar. Jag är sån som person som tycker att man ska hålla på traditionerna MEN lite förnyelse är väl aldrig fel?!

Jag älskar saffranstryfflar men jag kan tycka att dem får en lite stark smak pga saffranet och smälter fort i rumstemperatur.
Då kom jag på att ett härligt skal av vitchoklad löser väl båda problemen genom att ge en mildare smak och håller sig i rumstemperatur utan att smälta bort, sen att dem blir tjusiga att se på är bara bonus! LYCKA!  

TIPS!
  • Dessa tryfflar blir lätt mjuka i rumstemperatur så se till att de är väl kylda innan du doppar dem i chokladen!
  • Ställ chokladtryfflarna i kylen efter du har doppat dem i chokladen och låt dem stå där ca 30 minuter innan du spritsar dem. Blir chokladen för hård så värm den bara på nytt i mikron!
  • Att tillsätta alkohol i en tryffel är bara för smakens skull och kan alltså uteslutas!

SAFFRANSTRYFFEL 
ca 14 stora
200 g vit choklad
3/4 dl vispgrädde
1/2 kuvert saffran
1 msk honung
25 g smör
ev 1/2 tsk cognac

Hjälpmedel
florsocker

Garnering
200 g vit choklad

Gör så här:
Hacka chokladen fint och lägg i en bunke.



Koka upp grädde, saffran, honung och smör.



 Häll gräddblandningen över chokladen. Låt stå i någon minut. Tillsätt ev cognac och vispa till en slät smet. 



Låt krämen stelna i kylen.



Doppa en klick av tryffeln i florsocker så att det inte fastnar i händerna och rulla till en slät kula.



 Ställ dem på en bricka med bakplåtspapper och låt dem stå i frysen i ca 30 minuter.

Hacka chokladen och smält den i mikron. 4*25 sekunder i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen är smält helt men lämna den aldrig! 



Ta ut brickan från frysen och doppa bollarma en och en i chokladen, låt dem gärna droppa av på ett galler innan du ställer de på en bricka med bakplåtspapper för att stelna.



Låt dem stelna i kylen och ringla sedan den överblivna chokladen i en sprits över dem! 


Man kan inget annat än bli glad när man får se den brandgula tryffeln!



Gårdagens brödbak blev ett par härligt gula dinkelbaguetter. Färgen fick de av gurkmeja, den bara tillför färg och ingen smak! En riktig julig baguette som garanterat kommer att vara på mitt julbord!

 Eftersom man oftast får ut tre baguetter när man bakar dem själv så måste jag tipsa om vad jag brukar göra med baguetter som blir över! Frys in dem och använd dem senare till tex hemmagjorda vitlöks- och persiljekrutonger eller varför inte till att göra ett par ungsrostade vitlöksbröd?! Så gott!

TIPS!
  • Jag använder själv baguetteformar, vilket är jättebra att ha om man bakar baguetter ofta. MEN annars kan man lägga bageutterna på en plåt med bakplåtspapper och rulla handdukar emellan dem under pappret så att de inte flyter ut under jäsningen! Kom bara ihåg att ta bort handdukarna innan du gräddar dem i ugnen!
  • Anledningen till att du väntar med att lägga i saltet med de övriga ingredienserna är för att saltet annars tar över och "dödar" jästen. Så därför ska degen först arbetas i 8 minuter och sedan ytterligare 2 minuter med saltet.


JULBAGUETTER AV DINKEL
Fördeg
15 g jäst
4 dl kallt vatten
5 dl siktat dinkelmjöl

Deg
2 dl vatten, rumsvarmt, 37 grader
1/2 msk gurkmeja
ca 10 dl vetemjöl special
1 1/2 tsk salt

Gör så här:
Fördeg - Smula jästen till fördegen i en bunke. Häll över det kalla vattnet och rör om tills jästen har lösts upp. Tillsätt dinkelmjöl och rör om till en kladdig men slät deg.



 Täck med en bakduk och låt degen vila rumsvarmt ca 8 timmar.



Deg - Efter 8 timmar, tillsätt rumsvarmt vatten. Tillsätt därefter gurkmeja och vetemjöl special.



 Arbeta degen i maskin i 8 minuter eller för hand dubbelt så länge.

Tillsätt saltet och arbeta i ytterligare 2 minuter. Täck degen med en bakduk och låt degen jäsa i 2 timmar rumsvarmt.



Sätt ugnen på 250 grader.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Hantera den så lite som möjligt så att inte luften går ut alltför mycket.



 Forma den slarvigt rektangulär och skär den i tre längder. Tvinna dem och lägg dem på en baguetteplåt eller på en plåt med bakplåtspapper.



 Låt jäsa i 20 minuter. 

Grädda bröden mitt i ugnen i 15-18 minuter och spraya dem lite lätt innan du stänger luckan. Låt dem svalna på ett galler.



Se den fina färgen som brödet får på insidan! VACKERT!


I bland är det härligt att skämma bort en vän med en överraskningspresent och har man ett överflöd av något så delar man gärna med sig!




/Helena




3 kommentarer:

  1. Hur länge håller sig saffranstryfflarna i kyl? :)

    SvaraRadera
  2. Dem håller garanterat fram till nyår rent smakmässigt efter det blir de säkerligen lite torra. Förvara dem bara med lock så blir det bra annars torkar dem fort och blir tråkiga.

    SvaraRadera
  3. Så knepigt det är att doppa tryfflar i choklad o få dem snygga. Dessa smälte ju också lätt. Några åkte till o med igenom gallret!
    Jag försökte mig på att temperera chokladen men den var lite för trögflytande o blev svårdoppat.
    Har du några tips? För ljuvligt goda blev de iaf. Valde att strö på några kulor av rött ministrössel, superfint.

    SvaraRadera