söndag 16 november 2014

PEPPARKAKSPRALINER

FÖRVIRRAD!
Då är det söndag idag men eftersom jag har jobbat både lördag och idag så flyter dagarna in i varandra! Det känns lite förvirrat faktiskt!

Något som också känns konstigt är att det är i mitten av november och jag kan fortfarande skörda i min köksträdgård! Igår hämtade jag ett par fina rödbetor från trädgårdslandet som jag hade till min förrätt! Helt otroligt!

Höstfeeling utomhus men julkänsla inomhus! Är det fler än jag som börjar få julkänslor?! Man börjar automatiskt snegla åt lite juligare recept.

Gårdagens pralintillverkling var inget undantag! Jag är väldigt svag för pepparkakor med en tunn skiva grönmögelost på, det är nog det jag ser fram emot mest till jul! MEN nu har de fått konkurrens!

Dessa pepparkakspraliner såg inte så märkvärdiga ut i receptet men den smaken de ger tillsammans är oslagbar! De smakade som chokladpraliner med en gräddad pepparkakssmet!  

Tänk vad du kan imponera med dessa till första advent!

-Var de svåra att göra, kanske ni undrar?! Nej, faktiskt inte!

Följ bara instruktionerna i receptet så kommer det att gå bra! Konjaken kan uteslutas om man vill eller så kokar du den så att alkoholen försvinner!

Försök att bara ta en...!

TIPS!
  • Låt bollarna stå i frysen så pass länge att de blir lite hårda annars så finns risken att de flyter ut sen när du doppar den i chokladen!
  • Låt chokladen få "andas" i någon minut efter den har smälts så att den blir lite tjockare...!
  • Smula på pepparkakssmulet direkt på varje pralin efter chokladdoppningen annars så hinner de stelna och smulorna ramlar då av!

LYCKA TILL!




PEPPARKAKSPRALINER, ca 10 st
75 g pepparkakor
100 g mandelmassa
3 msk smör, rumsvarmt
1 msk konjak

Garnering
200 g vitchoklad
1-2 krossad pepparkaka

Gör så här:
Krossa pepparkakorna i en mortel. 



Riv mandelmassan. Blanda den med pepparkakskross, smör och ev konjak.



Blanda ingredienserna ordentligt!



Forma till små runda kulor och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. 



Ställ dem i frysen i ca 45 minuter.



Smält chokladen i mikron, 4*25 sek i intervaller och rör om lite då och då.



Doppa kulorna i chokladen.



Strö över lite krossad pepparkaka.



 Låt stela i kylskåp. 



Förvara svalt.

Mina vegetariska rätter har varit uppskattat både här på bloggen och instagram och fler har efterfrågats! Vad glad jag blir! Jag har sagt det och jag säger det igen: den smaken och dofterna som det vegetariska köket ger är oslagbar! Jag blir imponerad varje gång!

Gårdagens middag gick i det italienska tecknet! Som förrätt serverade jag ugnsbakade rödbetor med chevrè- och rucolaröra och huvudrätten blev florentinska pannakakor - creps - med ricottaost! Så gott!

Det blev oplanerat en tre-rätters igår för vi avslutade det hela med att mumsa på de härligt goda pepparkakspralinerna till kaffet! LYCKA!

Här kommer recepten!




FLORENTINSKA PANNKAKOR MED RICOTTAOST

Pannkakor
3 dl mjölk
2 dl mjöl
3 ägg
2 msk smör
1/2 tsk salt

Fyllning
200 g färsk spenat
200 g ricottaost
2 ägg
2 dl riven hård ost
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 krm riven muskot

Gratinering
1 msk smör
2 msk vetemjöl
2 1/2 dl mjölk
1/2 tsk salt
2 dl grovriven hård ost

Garnering
Färsk basilika


Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda mjölk och mjöl och vispa till en jämn smet. Tillsätt äggen. Smält smöret och blanda ner i smeten tillsammans med salt.

Grädda pannkakor av smeten och lägg dem undan för undan i en hög med remsor av smörgåspapper emellan.



Förväll spenaten i lättsaltat vatten ca 1 minut. 



Låt den rinna av och pressa ut så mycket vätska som möjligt. Finhacka spenaten och blanda med ricotta, ägg och ost. Krydda med salt, peppar och muskot.



Fördela fyllningen på pannkakorna och rulla ihop.



Gratinering - Smält smöret i en kastrull och rör i mjölet. Späd med mjölken och låt såsen koka under omrörning ca 3 minuter.

Krydda med salt. Häll såsen i en ugnssäker form och lägg i pannkaksrullarna. 



Strö över ost.



Gratinera pannkakorna mitt i ugnen ca 10 minuter. Få färg.



Garnera med basilikablad.


UGNSBAKADE RÖDBETOR MED GETOSTKESO OCH RUCOLA
1 kg rödbetor
2 msk flingsalt
1 krm+ 1 krm svartpeppar
25 g rucola
100 g chevrèost
250 g keso
1 krm salt
1/2 dl rostad lök

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. 



Skala och skrubba rödbetorna noga i ljummet vatten. Skär dem i klyftor om de är stora eller halvor om de är små. 



Häll grovsalt i botten av en ugnssäker form och fördela rödbetorna ovanpå. Strö över 1 krm peppar och rosta rödbetorna mitt i ugnen ca 30 minuter.



Finhacka rucolan. Rör samman chevrè, keso och rucola. Krydda med salt och 1 krm peppar.



Fördela röran över de varma rödbetorna och strö över rostad lök.





Vänd den här mörka tiden på året till nåt positivt, njut av allt mys som hösten ger!


/Helena